Δεξιότητες

 


Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

 

Θεματική

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ

Υποθεματική

Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη – Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση

ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ

(που προτείνονται)

Ε΄ Δημοτικού – Τμήμα: Ε1

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ

Πετρίδου Αντωνία

Τίτλος

Εγώ και η Κοινωνία

 

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου

Δεξιότητες 21ου αιώνα:

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – Κριτική σκέψη, Επικοινωνία,                           

Α2. Συνεργασία , Δημιουργικότητα

  Δεξιότητες  ζωής:     

Β1. Δεξιότητες          της  κοινωνικής  ζωής  Κοινωνικές δεξιότητες , Υπευθυνότητα

Β2. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης Ενσυναίσθηση          και          ευαισθησία, Πολιτειότητα

Δεξιότητες του νου:

Γ1.       Στρατηγική  Σκέψη –Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων

 

1ο εργαστήριο 

Προσεγγίζοντας την έννοια του εθελοντισμού

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με τις δραστηριότητες της ενότητας αυτής οι μαθητές καλούνται :

·         Να προσεγγίσουν την έννοια του εθελοντισμού και να κατανοήσουν τα δομικά στοιχεία του, την πρωτοβουλία και τη συμμετοχή

·         Να σκεφτούν την αξία του και τη δομική σχέση τους με τα ανθρώπινα δικαιώματα

·         να ανακαλύψουν τη σχέση της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με πράξεις εθελοντισμού και αλληλεγγύης

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1η διδακτική ώρα )

1η Δραστηριότητα ; Τι γνωρίζω; Τι θέλω να μάθω; Τι έμαθα;

Οι μαθητές καταγράφουν τι γνωρίζουν για τον εθελοντισμό και τι θέλουν να μάθουν, στο βιβλιαράκι τους… Στο τέλος της δράσης θα συμπληρώσουν «Τι έμαθαν»   

 

Παρακολούθηση video (πρόταση Αλέξανδρου) https://youtu.be/17o8CIeXV2Y 

 

Το video αναφέρεται στη Θεωρία Παιγνίων, ένα διεπιστημονικό κλάδο των μαθηματικών, των οικονομικών, της πολιτικής επιστήμης, της βιολογίας και της ψυχολογίας για τη μελέτη της λήψης αποφάσεων σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και θέτει ερωτήματα για την ανάγκη αλληλεγγύης και εθελοντικών δράσεων  για την επίλυση των κοινωνικών περιβαλλοντικών και  λοιπών προβλημάτων.

Συζητάμε  στην ολομέλεια :

Ο όρος «Εθελοντισμός» αναφέρεται γενικά στην ηθελημένη πράξη για κάποιο κοινωφελή σκοπό χωρίς υλικό ή άλλο αντάλλαγμα. Ως εκ τούτου, εθελοντής είναι ο πολίτης που προσφέρει ανιδιοτελώς χρόνο ή γνώση για χρήσιμες δράσεις προς όφελος άλλων, χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Ετυμολογικά προέρχεται από το ρήμα «εθέλω», που σημαίνει θέλω πολύ.

Νοιάζομαι και Δρω (ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΜΠΡΑΚΗ & ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΕΣΜΟΣ)

2η Δραστηριότητα: Με τη βοήθεια της Φωτοθήκης https://noiazomaikaidrw.gr/fotothiki/

του «Νοιάζομαι και Δρω» γνωρίσαμε ομάδες εθελοντών και το έργο τους και μάθαμε τα χαρακτηριστικά του εθελοντισμού

Σημαντικές πρωτοβουλίες – μορφές Εθελοντισμού έχουν αναπτυχθεί από τις τοπικές κοινωνίες σε τομείς όπως η Πολιτική Προστασία (έκτακτες καταστάσεις, θεομηνίες, φυσικές καταστροφές, σεισμοί κ.ά.), η προστασία του Περιβάλλοντος (αντιμετώπιση πυρκαγιών, δενδροφυτεύσεις, αποψιλώσεις, καθαρισμοί ακτών κ.ά.), η βελτίωση δημόσιων χώρων, η διατήρηση και προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Το τελευταίο χρονικό διάστημα της οικονομικής κρίσης και της αποδυνάμωσης του κοινωνικού κράτους έχουν εμφανιστεί νέες μορφές Εθελοντισμού με τοπική δράση, όπως τα δίκτυα ανταλλαγής υπηρεσιών-τράπεζες χρόνου, τα κοινωνικά παντοπωλεία, τα κοινωνικά φροντιστήρια, τα κοινωνικά ιατρεία και φαρμακεία κ.ά.

 

Χαρακτηριστικά εθελοντισμού

Δεν είναι εθελοντισμός

 

(2η διδακτική ώρα )

1η Δραστηριότητα: «Εθελοντισμός και αξίες», Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 22 -23. Επιπλέον στόχος η σύνδεση των εθελοντικών δράσεων με τις παραπάνω έννοιες.

 

Διαβάζουν το Β από τη δραστηριότητα «Είναι η πράξη που μετρά», Βιβλίο για τον μαθητή, σελ. 48.

Οι μαθητές συμπληρώνουν και συζητούν τις δραστηριότητες των σελ. 24 και 25 από το Βιβλίο για τον μαθητή.

 Προαιρετικά, αν ο χρόνος το επιτρέπει: Οι μαθητές συμπληρώνουν και συζητούν τη δραστηριότητα της σελ. 16, α-γ από το Βιβλίο για τον μαθητή

 

 

 

 

2ο εργαστήριο 

Ο εθελοντισμός, ο εθελοντής και τα χαρακτηριστικά τους και τα ανθρώπινα δικαιώματα

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με τις δραστηριότητες της ενότητας αυτής οι μαθητές καλούνται :

·         Να γνωρίσουν τις αρχές, τα χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις τους εθελοντισμού μέσα από παραδείγματα

·         Να σκεφτούν την αξία του εθελοντισμού και τη δομική σχέση τους με τα ανθρώπινα δικαιώματα

·         να ανακαλύψουν τη σχέση της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με πράξεις εθελοντισμού και αλληλεγγύης

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1η Δραστηριότητα :

Ανακαλύπτοντας τα χαρακτηριστικά του εθελοντισμού» Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό σελ. 46-50.

2η Δραστηριότητα «Η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα», Βιβλίο Μαθητή, σελ. 72, 73 και 77. Η δραστηριότητα υλοποιείται σε ομάδες και ακολουθεί συζήτηση.

 

 

 

3ο εργαστήριο 

Αλληλεγγύη, προσεγγίζοντας την έννοια Αποσαφήνιση εννοιών

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με τις δραστηριότητες της ενότητας αυτής οι μαθητές καλούνται:

·         Να κατανοήσουν την αξία της συνεργασίας, της συμμετοχής, της πρωτοβουλίας

·         Να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη της οργανωμένης δράσης των πολιτών

·         Να γνωρίσουν τι διαφορετικές εκδηλώσεις της αλληλεγγύης ως απάντηση στα κοινωνικά προβλήματα

·         Να ανακαλύψουν τη στενή σχέση αλληλεγγύης και εθελοντισμού

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Αλληλεγγύη: «Θα μπορούσε να μου συμβεί»,

 Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 64 (σύντομη εισαγωγική δραστηριότητα). «Τα χαρακτηριστικά της Αλληλεγγύης»,

Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 52-54. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει, αντί του άρθρου «Η αλληλεγγύη που έσωσε ένα μικρό παιδί» της σελ. 54, άλλη δράση αλληλεγγύης από τις σελ. 55-60.

Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας και την καταγραφή των χαρακτηριστικών της αλληλεγγύης, διαβάζουν τον ορισμό για παιδιά στη σελ. 35 του Βιβλίου για τον μαθητή.




 

4ο εργαστήριο

Γνωριμία με οργανισμούς, φορείς, συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με τις δραστηριότητες της ενότητας αυτής οι μαθητές καλούνται:

·         Να γνωρίσουν φορείς που προσφέρουν διαφορετικές μορφές εθελοντικής –αλληλέγγυας εργασίας

·         Να συνδέσουν τη δράση των φορέων αυτών με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την προάσπιση τους

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Τομείς δράσης φορέων αλληλεγγύης και εθελοντισμού, καταγραφή που θα προκύψει από τον συνδυασμό της δραστηριότητας «Γνωρίζοντας ένα φορέα» με τις εμπειρίες των μαθητών και παραδείγματα φορέων (ενδεικτικά στο Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 67-74 και 76.

Ο χάρτης της γειτονιάς μου»: αποτυπώνουμε, επιλέγουμε, υποστηρίζουμε, δραστηριότητες Α΄ έως Δ΄ και ΣΤ΄. Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 112-113

 

 

5ο εργαστήριο

Σχέδιο Δράσης (Προετοιμασία- Σχεδιασμός βάσει πραγματικών αναγκών)

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

 

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

- Να αποκτήσουν δεξιότητες μάθησης και  ψηφιακής μάθησης 21ου  αιώνα.

   - Να αναπτύξουν δεξιότητες της  κοινωνικής ζωής.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 Τα στάδια ενός προγράμματος εθελοντισμού Οδηγός για τον εκπαιδευτικό (1ο τεύχος), σελ. 58. Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 114-115. Απόφαση των μαθητών για δράση που θα πραγματοποιηθεί. Ιδέες, Δραστηριότητες, ασκήσεις, τεχνικές για τον Εκπαιδευτικό, σελ. 116

 

6ο εργαστήριο 

Υλοποίηση της δράσης- Ενεργοί πολίτες_ καθαρισμός ακτής

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

-          Να αναπτύξουν δεξιότητες στρατηγικής σκέψης, ευαισθησία, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Αν η δράση αφορά χώρο εκτός σχολείου, προβλέπεται μετακίνηση. Η τάξη υλοποιεί την εθελοντική δράση που έχει σχεδίασε

 

7ο εργαστήριο 

Απολογισμός της δράσης _ Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές και οι μαθήτριες:

-Να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν την πορεία τους στο πρόγραμμα και να μοιραστούν     

    σκέψεις και προβληματισμούς.

   -Να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις ΤΠΕ.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές καλούνται να αξιολογήσουν το πρόγραμμα και να δημιουργήσουν μια αφίσα με τον τίτλο του προγράμματος «Η κοινωνία κι εγώ», συμπληρώνονται φύλλα αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης, και αναφέρονται σκέψεις και συναισθήματα για το πρόγραμμα και τρόποι βελτίωσής του. Κλείνουμε με τον αναστοχασμό.

 

 

Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία

Τεύχος 3: Βιβλίο για τον μαθητή (http://noiazomaikaidrw.gr/wp-content/uploads/2015/08/3o_TEYXOS_Single_Pages.pdf)

Τεύχος  5: Νοιάζομαι και Δρω – Οδηγός για την Οικογένεια (https://noiazomaikaidrw.gr/wp-content/uploads/2018/12/Teyxos_5.pdf)

Απαραίτητοι Σύνδεσμοι

www.noiazomaikaidrw.gr (διαδικτυακός τόπος)

Οπτικοακουστικό υλικό,βίντεο από τις δράσεις των σχολείων, βίντεο-μαρτυρίες νέων εθελοντών, άλλο αξιοποιήσιμο εκπαιδευτικά υλικό (http://ethelontismospaideia.gr/istories-ethelontismou/)  (π.χ., ταινίες-ντοκιμαντέρ, μουσική κ.ά.)

Διαδραστικό υλικό, ψηφιακές παιγνιώδεις δραστηριότητες (https://noiazomaikaidrw.gr/psifiakes-drastiriotites-noiazomai-kai-drw/)

ΥΠΔΒΜΘ.      (2010).                             Νέο Σχολείο: Πρώτα ο Μαθητής. από: http://www.ypepth.gr/docs/ neo_sxoleio_brochure_100305.pdf, τελευταία ανάκτηση 14-05-2021.

 

 

 

Αξιολόγηση Εργαστηρίου

Μετά το πέρας του εργαστηρίου οι μαθητές ήταν σε θέση να γνωρίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα γενικά και των παιδιών ειδικότερα. Προβληματίστηκαν, εξοικειώθηκαν με τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ανέπτυξαν δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης, ευαισθησία απέναντι σε προβλήματα που αφορούν στην κοινωνία και συνειδητοποίησαν το βασικό σκοπό του προγράμματος, την αναγκαιότητα δηλαδή να γίνουν συνειδητοποιημένοι και ενεργοί πολίτες. Ανέπτυξαν και υιοθέτησαν με λίγα λόγια την νέα έννοια της πολιτειότητας.

 

 




Θεματική 

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 

Υποθεματική

Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία



ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ


Ε΄ Δημοτικού_ Τμήμα Ε1 

Εκπαιδευτικός

Πετρίδου Αντωνία 

ΤΙΤΛΟΣ 

Αλλάζουμε εμείς όχι το κλίμα


Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίων

Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα).

Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας).

Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα).

Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα).

Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων).



Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Εργαστήριο

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες στο τέλος του εργαστηρίου, θα πρέπει να μπορούν:

Να αναγνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του


1o Εργαστήριο


Γνωριμία με την  ομάδα και την κλιματική αλλαγή






 

  1. Δημιουργούνται ομάδες των μαθητών τετραμελείς ή τριμελείς, ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών της τάξης).

  2. Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει το βίντεο - Το φαινόμενο του θερμοκηπίου – Climabiz [1:10]

Ακολουθεί συζήτηση και κριτική ανάλυση του βίντεο στην ολομέλεια με τη βοήθεια των παρακάτω ερωτήσεων:

  • Τι είναι το κλίμα και ποια η διαφορά του με τον καιρό;

  • Τι είναι το (φυσικό) φαινόμενο του θερμοκηπίου;

  • Ποια είναι η σημασία του (φυσικού) φαινομένου του θερμοκηπίου για τη ζωή στη γη

  1. Ο εκπαιδευτικός προβάλει τα παρακάτω δύο video 

Το Κλίμα της Γης και η Ανθρώπινη Δραστηριότητα – Climabiz 

Η Κλιματική Αλλαγή - οι Συνέπειές της – Climabiz 

Ακολουθεί συζήτηση 

  • Από ποιους παράγοντες  επηρεάζεται το κλίμα;

  • Τι είναι η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή;

  • Ποιες είναι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής

  1. Τέλος, ο/η εκπαιδευτικός προβάλει το βίντεο: Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής – Climabiz [1:23

  2. Ακολουθεί συζήτηση

 Τι μπορούμε να κανουμε ( ως πλανήτης /χώρα/ πολίτες );



Οι μαθητές/τριες στο τέλος του εργαστηρίου, θα πρέπει :

Να αναγνωρίζουν την κλιματική αλλαγή και τα φαινόμενα με τα οποία αυτή εκδηλώνεται     ως αίτιο/παράγοντα που οδηγεί τους     ανθρώπους                 σε μετανάστευση

Να αναγνωρίζουν τη διασύνδεση μεταξύ της απόφασης μετανάστευσης των ανθρώπων με τον μη αναστρέψιμο βαθμό παραβίασης των στοιχειωδών δικαιωμάτων τους, ως εκείνο το στοιχείο που κάνει τον μετακινούμενο λόγω κλιματικής αλλαγής να είναι συγχρόνως μετανάστης και πρόσφυγας                           λόγω κλιματικής αλλαγής να είναι συγχρόνως μετανάστης και πρόσφυγας

 

2o Εργαστήριο :

 

 

Το κλίμα αλλάζει… η ζωή      αλλάζει

 

1.    Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει το βίντεο: Μπανγκλαντές: Η γη που χάνεται [1:50] Στο παραπάνω βίντεο γίνεται αναφορά στο νησί Κουτούμπντια (αναζήτηση στα αγγλικά: Kutubdia Island) στη νότια ακτή του Μπανγκλαντές στον κόλπο της Βεγγάλης με τη χρήση της εφαρμογής Χάρτες Google https://maps.google.com ή του προγράμματος γραφικής απεικόνισης της Γης Google Earth https://www.google.com/earth

2.   Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση βασισμένη στις παρακάτω ερωτήσεις:

·Πότε μειώθηκε στο μισό ο πληθυσμός του νησιού και γιατί;

·Γιατί το Μπανγκλαντές είναι ευάλωτο στις κλιματικές αλλαγές;

· Πού βασίζεται το επιχείρημα ότι για αυτές τις καταστροφές ευθύνονται οι χώρες της Δύσης;

· Πώς αντιλαμβάνεστε τι φράση ότι το Μπανγκλαντές μπορεί να παλεύει σε έναν χαμένο αγώνα;

Η εκπαιδευτικός δίνει στις ομάδες των μαθητών να μελετήσουν τις τέσσερις βασικές κατηγορίες των δικαιωμάτων του παιδιού και να αναφέρουν ποια από αυτά θεωρούν ότι παραβιάστηκαν στην περίπτωση των παιδιών που ζούσαν στην Κουτούμπντια και αναγκάστηκαν να πάνε αλλού (βλ φύλλο εργασίας 1).

3.      Οι απαντήσεις των ομάδων συζητούνται στην ολομέλεια.



 

Οι μαθητές/τριες στο τέλος του εργαστηρίου, θα πρέπει να μπορούν:

Να αναγνωρίζουν τις διαφορετικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Να εντοπίζουν περιοχές στον παγκόσμιο χάρτη οι οποίες υφίστανται τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Να κατανοούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που έχει διαφορετικές επιπτώσεις σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη

3o Εργαστήριο :

 

Η κλιματική αλλαγή είναι παντού

 


1.      Κόβονται με ψαλίδι και μοιράζονται στις ομάδες των μαθητών 20 καρτέλες [Bλ. Αβδελλή,                  Γκότζος      κ.ά. Παραρτήματα 2.2.1 και 2.2.2 σ.64-67, https://bit.ly/2QFXZxs ). Αυτές περιέχουν 10 επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε 10 περιοχές του πλανήτη.

2.      Στις 10 καρτέλες υπάρχουν εικόνες από τις επιπτώσεις και στη λεζάντα αναφέρεται η περιοχή. Στις άλλες 10 καρτέλες υπάρχει ο χάρτης της περιοχής και στη λεζάντα αναφέρεται η επίπτωση. Κάθε ομάδα μαθητών καλείται να αντιστοιχίσει τις καρτέλες με τις εικόνες με αυτές με τους χάρτες των περιοχών, φτιάχνοντας έτσι 10 ζεύγη.

Γίνεται παρουσίαση των αντιστοιχίσεων στην ολομέλεια


 4o Εργαστήριο :

 

 

Η κλιματική αλλαγή είναι παντού (συνέχεια)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Ζητείται από τις ομάδες των μαθητών να τοποθετήσουν κάθε εικόνα πάνω στον παγκόσμιο χάρτη,    που         υπάρχει αναρτημένος σε μια γωνιά της τάξης, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις για τον ακριβή γεωγραφικό προσδιορισμό της πληγείσας χώρας/περιοχής. Για να κολλήσουν τις εικόνες είτε χρησιμοποιούμε blue tack είτε τις έχουμε εκτυπωμένες σε αυτοκόλλητο χαρτί. Εναλλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν το  φύλλο εργασίας 2. Σε αυτή την. περίπτωση καλό είναι το φύλλο εργασίας 2 να εκτυπωθεί σε  μεγάλου μεγέθους χαρτί (Α3).

2.      Οι ομάδες των μαθητών παρατηρούν τα φαινόμενα και τη χωρική κατανομή τους στον χάρτη και γράφουν τα συμπεράσματά τους στο φύλλο εργασίας 2.

3.      Τα συμπεράσματα των ομάδων συζητούνται στην ολομέλεια


Φύλλο εργασίας ( για να το κατεβάσετε πατήστε εδώ 






Οι μαθητές/τριες στο τέλος του εργαστηρίου, θα πρέπει να μπορούν:

Να αναγνωρίζουν πολλές καθημερινές συνήθειες και επιλογές, οι οποίες συμβάλλουν στην

εντατικοποίηση του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.

Να εφευρίσκουν τρόπους, ατομικούς και συλλογικούς, για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου


5o Εργαστήριο


Tα μαύρα σύννεφα





  1. Μοιράζεται στις ομάδες των μαθητών ένα σενάριο [βλ. Γκότζος κ.ά, (2017, σ. 36-41 https://goo.gl/1ercC1)] και μια καρτέλα (βλ. φύλλο εργασίας 3).

  2. Οι ομάδες των μαθητών διαβάζουν το σενάριό τους και στη συνέχεια κόβουν και κολλάνε τα αντικείμενα που βρίσκονται κάτω   από   κάθε   σενάριο   στο

«πράσινο πεδίο» της καρτέλας τους (δηλ. στην περιοχή τους). Κάθε αντικείμενο συνοδεύεται από μερικά μαύρα συννεφάκια. Τα συννεφάκια αντιπροσωπεύουν αέρια του θερμοκηπίου (π.χ. διοξείδιο του άνθρακα και μεθάνιο) για την εκπομπή των οποίων ευθύνεται κάθε αντικείμενο, εγκατάσταση ή       συνήθεια άμεσα ή έμμεσα.

Μπορεί, για παράδειγμα, τα αέρια του θερμοκηπίου να εκπέμπονται κατά τη χρήση ή την παραγωγή ενός αντικειμένου, από τη λειτουργία μιας εγκατάστασης κ.ό.κ. Τα συννεφάκια κόβονται και κολλώνται (ή εναλλακτικά ζωγραφίζονται) μέσα στο πλέγμα της καρτέλας, δηλ. στον ουρανό της περιοχής τους. Θα πρέπει εδώ να διευκρινιστεί ότι στο πλαίσιο ενός τέτοιου παιχνιδιού η εκτίμηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι    απλουστευμένη. Στην πραγματικότητα, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα και ο ακριβής υπολογισμός των εκπομπών προϋποθέτει τον συνυπολογισμό αρκετών παραμέτρων για κάθε αντικείμενο, εγκατάσταση, συνήθεια κ.λπ.

  1. Κάθε ομάδα παρουσιάζει το σενάριο και την καρτέλα της στην ολομέλεια. Γίνεται συζήτηση με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού για να αναδειχθεί η ατομική/συλλογική ευθύνη που μπορεί να έχουμε στην ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου. 


6o Εργαστήριο:


Τα μαύρα σύννεφα (συνέχεια)

















  1. Ζητείται από τις ομάδες των μαθητών να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να μειώσουν τον αριθμό από τα μαύρα συννεφάκια στην καρτέλα (τον ουρανό) της ομάδας τους. Κάθε ομάδα παίρνει από ένα Ευρετήριο [βλ. Γκότζος κ.ά, (2017, σ. 45-47, https://goo.gl/1ercC1)] και οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να αντικαταστήσουν όσες εγκαταστάσεις, αντικείμενα ή συνήθειες μπορούν και θέλουν για να μειώσουν τα μαύρα συννεφάκια από τον ουρανό τους.          Η πράξη της αντικατάστασης (είτε αφαιρώντας και προσθέτοντας είτε επικολλώντας) είναι υψηλής συμβολικής σημασίας.

  2. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις επιλογές και τα αποτελέσματα της εργασίας της, η οποία οδήγησε σε λιγότερα συννεφάκια στον ουρανό της! Αναπτύσσεται συζήτηση στην ολομέλεια σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, για τον περιορισμό του φαινομένου του θερμοκηπίου και τη συγκράτηση της κλιματικής αλλαγής














Το τραγούδι ενός 8χρονου παιδιού για την κλιματική αλλαγή θα σου "ραγίσει" την καρδιά Πατήστε εδώ 








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ_Δωρίστε πόντους στο σχολείο μας  ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΣΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΤΕΘΕΙ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ  ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ...